Do'a Dalam Tahiyat Akhir dari Fitnah Dajjal

Sabda Rosullah S.A.W : "Dajjal akan masuk pada setiap negeri dengan membawa fitnahnya (termasuk negeri kita ini) kecuali Makkah dan Madinah lantaran semua jalan yang menuju ke sana dijaga malaikat dengan berbaris. Rasulullah S.A.W bersabda, ‘Tidak ada satu negeri pun, melainkan semua diinjak oleh Dajjal, kecuali Makkah dan Madinah. Semua jalan yang menuju kesana dijaga dengan malaikat dengan berbaris. Maka berhentilah Dajjal disebuah kebun (di pinggir kota Madinah). Madinah berguncang tiga kali. Lalu - keluarlah semua orang-orang kafir dan munafik – Dari kota Madinah menemui Dajjal." (HR. Al-Bukhari 1881 dan Muslim 2943)

Yang dimaksud dalam hadits ini adalah sistemnya dan fitnahnya...

Saya pernah menanyakan tentang doa ini ke Ustadz Husni, sewaktu itikaf ramadhan.  Saya masih penasaran learning by learning…lagi….

Selain membaca surah al Kahfi. Doa dari dalam Tahiyat Akhir dari Fitnah Dajjal...ternyata haditsnya ada :

Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila kamu selesai membaca tasyahhud akhir, hendaklah kamu berdoa memohon perlindungan kepada Allah terhadap empat perkara : Berlindung daripada azab jahannam, daripada azab kubur, daripada ujian hidup dan mati; serta berlindung daripada kejahatan al-masih ad-dajjal”. (HR. Muslim).

Dalam riwayat lain : “Apabila kamu selesai bertasyahhud, hendaklah memohon perlindungan dengan Allah daripada empat perkara, baginda membaca : Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada azab jahannam, dan daripada azab kubur, dan daripada fitnah hidup dan mati, dan daripada keburukan fitnah masih ad-dajjal”. (HR. Bukhari dan Muslim)


Tidak ada komentar